Kontakt

Borg og Bigum – sociale firmagaver giver mening

 

Borg-Bigum_Annette og Jonas2

Borg og Bigum har i 30 år leveret promotion-artikler, profiltøj og firmagaver til hele verden og er i dag markedsleder i Norden. Da en medarbejder i salgsafdelingen opdagede muligheden for at skabe arbejdspladser til udsatte ledige, begyndte Borg og Bigum at lægge en strategi og plan for, hvordan det skulle ske.

Borg og Bigum søgte om optagelse i Social StartUp for at få hjælp til at blive en rummelig arbejdsplads for udsatte borgere og vise, at man kan drive en rentabel forretning imens. I forløbet har Borg og Bigum i samarbejde med Den Sociale Kapitalfonds forretningsudviklere således arbejdet med analyse af markedet og potentialet for at tilbyde socialt ansvarlige produkter, fokuseret modellen for hvordan Borg og Bigum konkret kan integrere deres forretningsmodel med skabelsen af rummelige arbejdspladser.

Borg og Bigum er en sæsonpåvirket virksomhed, hvor særligt firmajulegavesæsonen kræver ekstra bemanding. Derfor giver det god mening for virksomheden at udnytte den fleksible arbejdskraft, som bl.a. fleksjobordningen tilbyder, og som oftest udgøres af udsatte ledige. Borg og Bigum betragter sig selv som en ressourcestærk virksomhed, og derfor har de ambitioner om at inkludere langtidsledige kontanthjælpsmodtagere, som statistisk set er nogle af de sværeste at inkludere og fastholde på arbejdsmarkedet. Derudover planlægger virksomheden også et helt særligt forløb for flygtninge, hvor arbejde kombineres med sprogtræning og interkulturelt møde.

Borg og Bigum har også indledt samarbejde med Glad Design, som tidligere har deltaget i Det Sociale Vækstprogram. Glad Design har bl.a. leveret designs til Mads Nørgaard og leverer nu også særlige design til Borg og Bigums produktportefølje.

Læs mere om Social StartUp og om programmets resultater eller find flere deltagere fra Social StartUp